Van: Heleen Jordaan <heleenindia@hotmail.com>

Onderwerp: Busritje

Bericht inhoud:

Vier seizoenen busrit

Maandag 12 februari mochten wij, bewoners van Sint Elisabeth in Zutphen, weer met de bus mee.

Zo’n busritje in de middag duurt een paar uurtjes. Deze rit leek wel een hele dag te duren.

We zijn gereden door Oeken, Tonden, Hall, Uddel, Hoog Soeren, Kootwijk, Elspeet, Vierhouten. Verder weet ik het niet meer, teveel!

Alle vier seizoenen hebben we gezien, gehoord en gevoeld!

We zijn begonnen in de zomer: witte wolken in een verder stak blauwe hemel met een felle zon bij vertrek.

De kale bomen, struiken en velden laten de herfst nog zien. We konden nu goed door de kale bomen verder kijken. Het blijft toch wonderlijk dat al die kale takken van de bomen over een paar maanden weer zwaar zijn van kleurige bloesem en bladeren!

En dat het nog winter is was goed te zien op de wegen en fietspaden, maar vooral omdat er nog sneeuw lag tussen de bomen in het bos. Vooral in de hoger gelegen weggetjes.

Vele omgewaaide bomen liggen nog in het bos. Met wortel en al zijn ze uit de aarde gerukt. Ja, het was ook een hevige storm toen!

Heel bijzonder was het toen we een teken van de komende lente tegen kwamen: een wild zwijn met vijf jonge zwijntjes stak vlak voor de bus de weg over!!

Dat hadden we nog nooit meegemaakt!

In Vierhouten hebben we pauze gehouden in restaurant “De Vossenberg”.

Koffie met appeltaart is helemaal uit de “mode”. Nieuwe trend is nu koffie met een kroket.

Maar nog veel meer hebben we gehoord tijdens de rit van onze chauffeur Klaas Jellema.

Hij vertelde onder meer waarom er tegenwoordig gras gezaaid wordt tussen de stoppels van de mais velden.

In de omgeving van een van de dorpen waar we doorgereden zijn waren voorheen veel boerderijen met koeien. Door de MKZ een aantal jaren geleden moesten daar alle koeien afgemaakt worden.

Veel boeren zijn toen overgeschakeld naar het telen van planten en bloemen. Buiten en in kassen.

Zo heeft Klaas meer weetjes verteld die interessant waren om te horen.

Natuurlijk moeten we onze vrijwillige begeleiders ook complimenteren. Dit keer Alie en Diny. Met veel geduld, behulpzaamheid en een opgewekt humeur maken zij ieder ritje weer heel gezellig!! Zonder hen en de chauffeur geen leerzame busritjes!!!!!

Bijzonder tijdens deze rit is het gedenkteken in Hall.

Hieronder alle informatie daarover.

Dit is mijn verhaaltje over een bijzonder interessant busritje!!!

We hebben allemaal genoten!!!!

Heleen Jordaan

Cornelis Johannes van Doorn